Klienci robiący zakupy w sklepach internetowych często obawiają się sytuacji, w której zamówiony towar nie spełni ich oczekiwań lub będzie uszkodzony. Niemożliwość obejrzenia czy przymierzenia produktu niekiedy powoduje nawet całkowitą rezygnację z zakupów. Trudno dziwić się takim wątpliwościom, ale konsumenci powinni zdawać sobie sprawy, że zakup w internecie jest równoznaczny z zawarciem umowy, od której można odstąpić.

Jak odstąpić od umowy?

Klient nie musi podawać przyczyny chęci odstąpienia od umowy – może to zrobić w ciągu 14 dni od daty otrzymania przesyłki. Uznaje się ją za nieważną, a strony są zobowiązane do zwrotu wzajemnych świadczeń. Odstąpienie od umowy odbywa się na podstawie oświadczenia klienta. Najlepiej, by było ono złożone na piśmie – w formie dokumentu papierowego lub wiadomości elektronicznej, chociaż prawo przewiduje, że sposób złożenia oświadczenia może być dowolny. Ułatwieniem dla klientów są dostępne w internecie wzory odstąpienia od umowy, warto poszukać ich również na stronie sklepu, w których dokonany został zakup. Często odstąpienie od umowy wysyłane jest przez klientów razem ze zwracanym towarem – jest to działanie dopuszczalne, ale bezpieczniejszą dla kupującego opcją jest wcześniej uprzedzić przedsiębiorcę o zamiarze zwrotu przedmiotu.

Zwrot towaru

Od momentu odstąpienia od umowy obie strony mają 14 dni na zwrot towaru – w przypadku klienta i zwrot zapłaconej kwoty ze strony sprzedającego. Należy pamiętać, że to konsument ponosi koszty odesłania produktu i nie może domagać się od sprzedającego zwrotu również tej kwoty. Przedsiębiorca nie jest również zobowiązany do zwrotu dodatkowych kosztów związanych z wysyłką produktu – czyli jeśli klient nie wybrał najtańszej możliwej formy dostawy.

Kiedy nie przysługuje prawo zwrotu?

Nie każdy towar można zwrócić – szczegółowo kwestię tą reguluje prawo w artykule 38 ustawy o prawach konsumenta. Wśród wymienionych ograniczeń, znalazły się:

– wykonanie usługi za wyraźną zgodą konsumenta i po poinformowaniu go, że wraz z wykonaniem zlecenia utraci on prawo do reklamacji;

– zwrot rzeczy niefabrykowanej, czyli wykonanej na specjalne zamówienie klienta, zaspokajającej jego specyficzne potrzeby;

– zwrot rzeczy ulegającej szybkiemu zepsuciu – czyli na przykład żywności zamówionej poprzez sklep internetowy;

– zwrot rzeczy dostarczanych w zapieczętowanych opakowaniach, których po otwarciu ze względów higienicznych i zdrowotnych nie da się zwrócić;

– zwrot nagrań dźwiękowych, filmów, gier komputerowych, jeśli po dostarczeniu opakowanie zostało otwarte;

– przedmioty kupione w drodze publicznej aukcji.

Tags:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *